Saevars skritt!

2015-03-30
01:47:43
Saevars skritt är helt fantastisk och det är ju väldigt bra med en häst med bra skritt, alla andra gångarter kan ju höjas en hel del med mer styrka och samling, men hur får man en häst att skritta bättre som inte har en naturligt bra skritt?
 
Han skrittar verkligen som en älg och många som ser honom säger oj vilken skritt. Han har ju 9 för skritt på avelsbedömning och på tävling har han aldrig fått under 6.5, det roliga är att jag gör ingenting jag bara gungar med i hans enorma kliv och har lite lätt tygelkontakt så att han är lite rund. Kul med en gångart där man åker häst och ändå får runt 7 :P
 
Det är också rätt skönt för mig som ryttare att rida skritt haha, alla hans gångarter är väldigt stora och det är som ett riktigt gympapass att bara försöka sitta rätt och följa med i hans rörelser, så skritten blir en paus för mig haha :P
 
Den svåraste gångarten är galopp, oj vad vi har jobbat med den där galoppen för att få plats i ridhuset att svänga, han har haft jätte stora kliv och rätt dålig balans i galoppen, den har ju varit bra ute och rakt fram men för att den ska bli bra tävlingsgalopp måste vi jobba på att få den mer uppåt och mer reglerbar. Nu häromdan kunde jag äntligen rida galopp rund med energi uppåt och på volt. Det krävs mkt styrka för att kunna galoppera mer som en dressyrhäst än en sån islandsräserfräser.
 
 
Bästa galoppträningen, ut och galoppera i snön :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0