Gårdagen

2015-02-09
17:35:45
Prestations- och resultatmässigt gick gårdagen väl sådär men trots det är jag nöjd. 
Först red vi T6an, det blev en överdrivet lång framridning eftersom det blev förseningar i tidsprogrammet, han kändes helt ok, lite lång och loj men jag tänkte att han nog skulle kvickna till inne på banan och jodå... Vi red in som andra ekipage och såfort vi kom in på banan blev han racerhästen nr1 och sprang ikapp hästen framför (som ändå kommit till halva långsidan) och så blev också resten av programmet. Det var bara att försöka bromsa så gott man kunde och försöka få honom att inte börja galoppera... 
I lösa tyglar-momentet blev han både rollig och travtaktig vilket ledde till många korrigeringar och låga poäng, nåväl. Är glad att vi startade T6 istället för att safe-a och starta T8 (trots att vi hade fått mycket högre poäng där) det är ju trots allt T2/T4 jag vill tävla honom i senare och jag vet att han kommer klara av det! Måste bara öva öva öva. 
V5an blev likadan, loj på framridningen och döhet inne på banan. Travmomentet bestod av ett varv i galopp+tölt och ett varv i trav t ex... Fick tyvärr fel galopp och kunde inte korrigera förrens efter ca ett halvt varv så där fick vi massa avdrag, hade vi haft rätt från början hade vi fått över 5 för galopp av samtliga domare. 


Så vad ska vi ta med oss till nästa gång då?

Vidde:
Lydnad - ska hålla gångarten jag ber om oavsett hur kul han tycker det är att springa
Lösgjordhet - jobbas alltid på. Måste lossna mer i nacken och inte vara så spänd
Form - hör ihop med lösgjordheten. Måste få med sig sin lååånga bakkropp och välva överlinjen, inte gå med spänd underhals och hamna på framdelen

Jag:
Kom ihåg att rid!!! 
Sluta få tunnelseende (kommer inte ens ihåg vad jag red till för låtar) bara för att jag är nervös. 
Kom ihåg skänklarna även fast hästen är grishet. Inga skänklar = ingen bakdel på hästen
Galoppera mera på uppvärmningen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0