Working Equitation!

2015-04-15
21:42:41
Idag när jag var i ridhuset och skulle träna Bogatyr så var det massor av bommar och koner och grejer framplockade, superbra för Bogatyr behöver träna sin trav, vi körde sick sack mellan konerna i skritt med hjälp av skänkelvikningar, volter runt konerna övergångar till trav och travade över bommarna, mkt övergångar mellan skritt och trav och sen även mellan galopp och trav. Bogatyr och Frökk är såna hästar med massor av energi som gärna vill att det ska gå fort och slarvar lite i traven, Varför trava när man kan tölta? med såna hästar är såna här övningar jätte bra med övergångar, bommar och koner där de får mkt att tänka på. Även träning av trav i naturen där man rider på en stig med lite rötter och stenar som gärna svänger och går lite upp och ner är jätte bra det får dom att tänka trav naturligt och tänka på var de sätter fötterna.
 
Så kom min gamla dressyrtränare som jag tränade mkt för när jag red stor häst och så frågade jag var dom skulle göra av alla grejer och hon berättade att dom brukade träna något som heter working equitation, lät jätte skoj så det är inte helt omöjligt att jag testar om dom har någon kurs.Det är lite som en blandning mellan dressyr och agility och på hög nivå rider man med enhandsfattning, över hinder, galoppombyten, skänkelvikningar tar saker och flyttar osv. Verkar jätte kul :)
 
Tänkte ni kunde få se en film på när en riktigt skicklig ryttare tävlar i detta, han var faktiskt på ridskolan en gång och jag red kurs för han på mitt halvblod :) inspirerande eller hur?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0