Hackamore beställt

2014-05-30
13:22:00
Jag fick ju nå ryck att jag skulle ha guld på alla spännen, haha det var ju hopplöst de blev gråaktiga och gröna och jag fick köra med stålull hela tiden :P plus att allt fanns inte i guld och det är ju typ en dödssynd att blanda guld och silverspännen ;) haha. Så jag sålde mitt hackamore och fick aldrig ändan ur vagnen och beställde ett nytt. Men så nu när frökken fick vargtänderna bortplockade så blev jag ju tvungen för hon får inte ridas med bett på en vecka.
 
Beställde ett nytt idag iaf och det blev ett sprenger, de billigare verkar ju rosta och så ville jag ju ha brunt :)
 
Tycker det är bra at variera med bettlöst hemma, sen är det bra att ha på tävling ifall hästen skulle råka bita sig eller något, det är ju även toppen när man ska veterinärbesikta hästen och de vill kolla munnen så har de inte ett bett i vägen.
 
Nu är min lilla bettsamling snart komplett, har ett smalt tredelat med lösa ringar, ett odelat med fasta ringar och ett odelat jaktkandar från globus. Skulle vilja prova ett tredelat bomberbett också och så vill jag ha en isländsk stång. vad har ni för bett? :)
 
 

Kommentarer
Postat av: emma

Min ridhäst trivs allra bäst med tre-delat EE-bett utan stång. Det ligger verkligen bra och anatomiskt i munnen! Jag upplever att de flesta trivs med det i munnen, iallafall alla jag ridit med det bettet!

Jag har haft ett tredelat bomber, eliptical, tyckte det var bra med mittendelen, många av hästarna sög bra på det. Men lite överdriven marknadsföring.. och om jag ska vara ärlig! jag tycker personligen att priset var för högt i jämförelse :)
Det är verkligen en djungel bland alla produkter! :)

Svar: kanske ska testa EE bettet :) ja bett är syra och det är svårt att veta vilka som är värda det och inte. Får googla på eliptical och se vad det är för det har jag inte hört talas om :)
raggsockornas.blogg.se

2014-05-30 @ 14:13:57
Postat av: Susanne

Jag har mängder med bett som bara hänger, olika varianter av tredelade med fasta ringar/parerstänger, oledade bett med fasta och lösa ringar, hackamoore, BB-bettlöst, bitless bridle och sidepull. De bett som används är Bombers barrell Eggbutt(funderar du på tredelat bomber, kolla in det!!! Snällt mot munnen o lederna nyps inte lika lätt), Börjes tredelade med svart gummi, hööks D-ringsbett som är rakt men går att vrida som tredelat, micklemtränsets sidepull och rak pelhamstång. Men släng absolut en kik på barrell-mundelen! Den är inte så vanlig, men kolla med Änghaga, hon har sådana.

Svar: aha intressant du får gärna maila en bild till mig på barrelbettet, har inte hört eller sett något om det förut? :) min mailadress är [email protected]
raggsockornas.blogg.se

2014-05-30 @ 14:30:54 - http://kveikja.wordpress.com
Postat av: Susanne

Glömde ju mitt peewee! Det varierar jag med på alla hästarna :-)

2014-05-30 @ 14:32:32 - http://kveikja.wordpress.com
Postat av: Sofie

Jag kör all in på Bombers bett då min valack funkar super bra på dom :) + att du kan välja hel storlekar och tjocklek på dom. Min valack har så himla liten bett yta och det är super svårt att få tag i bett som är 10 mm tjocka och 11 cm långa. Har ett två delat med halvparer (dom säljer ut dom för 150 kr st nu :) ) ett tre delat med lösa ringar, ett tre delat med Egg ringar, båda betten har en droppe i mitten. Samt ett helt vanligt rakt med lösa ringar :) och så rider jag en dag i veckan på hackamore, har faktiskt ett likadant som du beställt och är super nöjd med det!

2014-05-30 @ 20:20:03
Postat av: Sofia

Innan red jag på lite blandade tränsbett, rakt med rörliga ringar och tredelat med fasta ringar för det mesta. Men nu rider jag bara i sidepull, min medryttarhäst går så mycket bättre i det! :) Upplever att han blir mjukare i bogarna, får mer kraft i bakbenen och därför lyfter ryggen mer. Dessutom får jag ett ärligare stöd i handen. Man blir så glad när bara ett träns gör en så stor skillnad! :) Tyvärr så får jag inte tävla med det enligt domarna så poängen blir därefter med tränsbetten.. :(

Svar: Kan du inte rida öppen klass då? Då får man ju ha vad man vill :) men jag tycker det är jätte dumt att man inte får rida bettlöst i alla klasser, det är ju det snällaste alternativet så har man en häst som funkar på det så är det ju det bästa :)
raggsockornas.blogg.se

2014-05-30 @ 23:02:49
Postat av: Sofia

Jo, jag får prova det. :) Hästen har gått T1 innan i sin "ungdom" (han är 21 år nu), så det är bara jag som ska lära mig! ;) Men jag håller med att det är jättekonstigt att man inte får rida med det i lättklass, det är ju ingen hävstångseffekt eller något sådant..

2014-06-01 @ 12:31:59
Postat av: Linnea och Gandur

http://www.charlies.nu/marken/lippo/hackamore-brunt-lader-lippo.html

här finns också ett i brunt läder om du skulle behöva ett "reserv"-hack :-)

2014-06-01 @ 13:47:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0