Svar på kommentar!

2014-04-30
15:41:23
Hej! Kan inte du berätta hur det gick till när du tävlade SM? Allt från boende för häst, till val av musik och hur du gjort när du valde vad speakern skulle säga om dig? KRAM
 
SM hade länge varit ett stort mål för mig, men det kändes så overkligt och väldigt stort och svårt att komma dit, mkt träning som låg bakom innan vi fick till dom där A klass programmen, det är så mkt detaljer som ska sitta och domarna ser bara mig så man fick inte ha nån liten miss och femgång är knepigt särskilt passläggningarna, det gäller att få till snabba övergångar och snabbt tempo utan att slå upp i galopp och sen ska hästen lyda och sakta av också. Men så plötsligt en dag på Stormurs WR tävling så satt allting, jag red verkligen ordentligt den dagen ofta när det går dåligt är det för att jag blir nervös och blir för passiv, men jag gick verkligen in och gav allt, var helt svettig efteråt och jag tror inte jag andades under hela ritten haha. När poängen ropades upp andades jag nog inte heller, man hör 2 första och sen bara oj tänk om. Sen ble det glädjetårar det var så häftigt att äntligen ha nått sitt mål efter allt slit.
 
Mamma sponsrade mig med en JW hjälm om jag skulle ha för första gången på SM, den är väldigt speciell för mig den hjälmen haha, jag är lite skrockfull och tror att det är en turhjälm, den ligger alltid i sitt fodral och används bara på tävlingar och kurser. 
 
SM var i Romme så det var en bit att åka för mig, vi hade tur och mamma hade en vän där vi kunde bo som inte bodde så långt ifrån tävlingsplatsen, men box hyrde vi på tälingsplatsen, när det är så stor tävling och man ska vara borta i flera dagar så tycker jag att det är värt det, jobbigt att åka med hästen från något annat stall.
 
Musiken kom till av en slump haha, jag hade gått igenom hela youtube kändes det som och hittade inget som jag fastnade för, jätte svårt var det verkligen, sen typ dagen innan så åkte vi förbi willys och jag köpte av en slump en skiva för 29kr och sa till mamma på skoj att ja men på den här kanske det finns något. Vi satt i bilen och lyssnade igenom alla låtar och jag bara näe det här går ju inte. Sen sista låten så bara skrattade vi, det var sån himla fart på den så vi bara ja men vi tar den här. Den låten är också rätt speciell för mig nu och jag råkade sätta på den häromdan i bilen då skivan sitter i (lyssnar oftast bara på radion) och jag råkade komma åt någon knapp och oj vad jag bölade, det var så sjukt häftig känsla att rida in där på SM och sen saknar jag ju Vallen nåt enormt, visst jag kan klappa han och ge han godis, men att rida honom oj oj oj abstinensen är obeskrilig.
 
Hrrhm det speakern sa, usch haha såå pinsamt, tänk efter noooga vad speakern ska säga, jag fick ett helt papper med frågor och svarade på dom, hade inte trott att dom skulle läsa upp dom. Jag blev säkert helt röd i ansiktet när jag red in på banan, jag bara flinade och tänkte ge mig en svart plastsäck att trä över huvudet haha. Gången efter var jag mer opersonlig.  
 
Dagen innan tränade jag på banan, och ja ni vet hur jag är är sjukt blyg, tycker det är jätte läskigt när kända skickliga människor ser mig och nu vimlade det av såna överallt så jag väntade tills det var ganska sent, tävla är kul men jag hatar publikdelen vill helst inte att någon ska se och tycker det är asläskigt att rida fram på samma bana som skickliga ekipage, bytte bana på stenholmen en gång för att Denni kom in haha, jag blir så nervös och vill göra rätt så jag gör ingenting istället. Johan var där och höll lektion, han sa vänligt att jag kunde komma in (jag hade inte tränat för han då) men jag vågade inte haha utan väntade och tittade på istället. 
 
Så den stora dagen, ja vi gjorde en helt okej ritt fick 5.87 och kom 19 av 39 startande, helt okej :). Det var en otroligt häftig känsla att ha tagit sig dit och att ens få rida på den där banan. Nästa stora mål var att få rida final på SM, men nu är han ju skadad så nu blir det tyvärr inte så. Saevar kommer säkerligen komma dit så småning om men han är ju bara 6 och det är mkt jobb bakom att rida en fin A klass uttagning, det är mkt som ska sitta, maaaaassor av dressyr som ligger bakom.
 
Jag vet inte riktigt om du fick det svaret du ville ha, men är det något mer du undrar så är det bara att fråga :)

Kommentarer
Postat av: Malin

Hej,
Vill du beskriva lite om bra övningar dels för att balansera en unghäst och dels övningar för lyhördheten?
Tack för en bra och inspirerande blogg! Jätteroligt att följa er :)

Svar: Alltid svårt med den typen av frågor men jag ska försöka så gott jag kan med att få ihop ett inlägg :)
raggsockornas.blogg.se

2014-04-30 @ 17:28:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0