Såhär såg vi ut en gång i tiden!

2013-09-30
19:41:32
Det här är min och Valtyrs 3.e tävling, han hade fått skav av sadelgjorden och jag fick starta utom tävlan barbacka istället, Kul hade vi och fina priser fick vi för bästa barbacka ritt. Det var världens roligaste speaker, Elinor gör allt barbacka idag - slå det om ni kan ;) haha, och så ska vi dela ut pris för en väldigt rolig uppvisning idag, priset går till bästa barbackaryttaren :P
 
Nu när jag tittar tillbaka så skrattar jag lite och tänker att tänk att vi såg ut sådär en gång i tiden, så osamlad och oflott :P Men ändå kul att ha kvar och se vilken resa vi har gjort tillsammans från då till nu :) Inte kune jag tro då att jag 3 år senare skulle lyckas visa han in i 1.a klass och kvala in till SM.
 

Kommentarer
Postat av: Rebecca

ja shit vilken skillnad :D

Svar: Haha ja :p
raggsockornas.blogg.se

2013-09-30 @ 21:57:34 - http://rebmj.blogg.se
Postat av: Ingrid

Fast han är väl inte i första klass? 7,98 är väl hans total poäng eller?

Svar: Nej inte totalt och det har jag aldrig sagt heller om det nu är så himla viktigt för dig att påpeka att vi är sämre än vad jag sagt... Men han fick 8.20 på exteriören när Madde visade han som 6 åring och 7.84 på rid, 7.98 tot när passen inte var så snabb än. När jag visade han fick han 8.04 för ridegenskaper, men sänkte tyvärr exteriören och fick 7.96 totalt. På avelskursen fick han 8.14 för exteriören och 8.15 på rid.... Dessutom finns inte begreppen 1.a och 2.a klass längre, dom tog bort det eftersom att dom vill att man ska titta mer på delpoängen och inte stirra sig blind på totalen eftersom det är så svårt för fyrgångshästar att gå in i klass 1. Så ja jag har visat in han i 1.a klass på ridegenskaper om det nu är så viktigt för dig...
raggsockornas.blogg.se

2013-10-01 @ 16:00:23
Postat av: Ingrid

Okej, men om dem nu tagit bort dem begreppen varför använder du utav dig dem då?
Du verkar ju hela tiden vilja framtställa er som mycket bättre en ni är. Du sa någon gång att han töltade för 7,5 på en Johan kurs. Men jag har aldrig ens i närheten sett er tävla för dem poängen!

Svar: Men varför har du ett sånt behov av att tala om för mig att vi är dåliga? Vad har du själv presterat som är så himla duktig har du ens varit inne på en avelsvisningsbana? Varför finner du nöje i att vara elak mot andra människor? Ja han gick för 7.5 på kursen och du kan ringa Johan och fråga om du vill se så att jag talar sanning, han sa även att han trodde att han skulle gå för 8 på en avelsbedömning på andra avelsvisarursen, det kan du också ringa och fråga om om det nu är så viktigt för dig att veta om jag talar sanning. Han har legat stadigt på 6.5-7 hela säsongen på tävling, i år, ska jag fota ett protokoll och skicka till dig eller? förra året på stenholmen fick han en 7.a för tölt i finalen och kom 8.a på en nationell tävling, det går säkert att leta upp nånstans. Du kan också kolla i worldfengur att han fick 8.04 för ridegenskaper med 8.5 för pass. Finns resultat från SM förra året också och det går säkert att kolla gamla rankinglistor om det är så viktigt för dig att veta att jag inte ljuger. Ring Hinni och Nina när du ändå håller på också och kanske ska jag luska fram vilka domare som gett poängen så du kan ringa dom och kolla så att verkligen Elinor talar sanning. Jag kan verkligen inte förstå hur det kan vara så viktigt för dig att trycka ner mig och tala om att jag ljuger och att jag är dålig. Vad har du presterat själv? har aldrig sett dig på en tävlingsbana ens. och av de filmsnuttar du sett, hur kan du veta vad han går för? är du domare? är du tränare? har du kompetens nog att avgöra det? Har du sett alla kurser jag ridit hos johan? det finns MKT som inte är filmat och fotat.
raggsockornas.blogg.se

2013-10-01 @ 16:38:05
Postat av: Tove

Sorry, i Sverige får man inte skryta över sin prestation ;)
Det är ju inte helt enkelt att rida en häst på en ovalbana, speciellt inte en häst med power som inte alltid gör som man vill.
Jag tycker att du ska vara stolt över att ni har tagit er dit ni är idag :)

Svar: Tack! Jag kanske råkade formulera mig skrytigt, det var inte min mening, de som känner mig vet att jag inte är sån :) man missupfattas ofta på nätet. Jag tycker att du och Raudur är himla fina ihop också :) kram
raggsockornas.blogg.se

2013-10-01 @ 17:31:48 - http://raudur.blogg.se
Postat av: Tove

Jag tycker inte att du skryter, var halvt ironisk :) allt ses ju som skryt i det här landet, man får knappt nämna att man har gjort något bra.

Svar: Jag vet att du inte tycker det och jag förstod att du var ironisk :) Men jag ville ändå säga det att jag är verkligen inte skrytig som person, snarare den som är lite hemlig och blyg och tror på mig själv alldeles för lite och så tar jag dumma kommentarer alldeles för hårt :/
raggsockornas.blogg.se

2013-10-01 @ 17:42:39
Postat av: Marie

Hej, du skall känna dig stolt för vad du och din häst har presterat, har sett er under några år och ni har gjort massa framsteg. Jag tycker inte du ens skall kommentera det Ingrid säger, hon är inte värd din tid och sprider bara negativ energi. ser fram emot att se dig på fler tävlingar i framtiden.

Svar: Tack vad gullig du är <3
raggsockornas.blogg.se

2013-10-01 @ 17:52:27
Postat av: Fia - med islandshästen som passion

Åh, men det där minns jag ju! :) Vilken resa ni gjort! Bra gjort :D

Svar: Tack :)
raggsockornas.blogg.se

2013-10-01 @ 20:43:13 - http://meistaraverk.blogg.se
Postat av: Ingrid

Jag får börja med att be om ursäkt. Var inte meningen att låta så negativ. Jag uppfattar dig som en person med gott självförtroende och lite kaxig. Så var väl mest nyfiken på hur du tänkte .. Men ser nu att speciellt min sista kommentar inte var så trevligt formulerad. Vill du prata mer om ämnet finns jag på min mejl ..

Svar: Tycker du ärligt talat att det här var snällt sagt? "Du verkar ju hela tiden vilja framtställa er som mycket bättre en ni är. Du sa någon gång att han töltade för 7,5 på en Johan kurs. Men jag har aldrig ens i närheten sett er tävla för dem poängen!" Tänk lite innan du skriver för det sårar och döm inte människor innan du känner dem, du vet ingenting om hur jag är eller vad som är sant eller inte och om jag nu skulle vilja försköna saningen och överdriva skulle jag väl dra till med något ännu värre. Jag är en person som varken syns eller hörs i verkligheten, jag är allt annat än kaxig och tror alldeles för lite på mig själv. Många elaka kommentarer på nätet likt dina har förstört mkt för mig och jag har en enorm scenskräck, det är fruktansvärt jobbigt att rida in på banan särskilt nu i A klass och på SM när det är många kända ekipage oc mkt publik ochh man inte vill synas och finnas. Jag är livrädd för kommentarer likt dessa, visst jag kan trycka på delete, men dom finns där ändå och gnager i huvudet och förstör mitt självförtroende. Grattis du har lyckats, jag var väldigt ledsen för den kommentaren. Jag är livrädd för att träna för nya tränare och tror att dom ska säga vad dålig du är gå hem och lägg ner, jag blir lika chockad varje gång tränarna ger mig beröm för hur jag rider, jag är glad en liten stund sen tänker jag äsch det där sa hen bara för att vara snäll. Du skulle bara veta hur liten och blyg jag är, hur dålig självkänsla jag har och hur ledsen jag blir för såna här kommentarer.Idag bestämde jag mig för att aldrig mer blogga, stänga ner allt som finns om mig på nätet och bara bli osynlig för det är fan inte kul att ta all skit man får från okända människor på nätet som inte ens träffat mig och inte har en aning om vem jag är som dömmer mig bara utifrån en text. Som tur är finns det positiva sidor med att blogga också, men ofta får man ta skit man inte förtjänar och det är inte okej. Dessutom undrar jag varför du sitter och kommenterar mig och min ridning när du själv inte ens vågar stå för vem du är. Vad har du presterat själv och har du verkligen kompetens att säga åt mig att jag rider dåligt? jag undrar fortfarande vem du är och vad du presterat själv? det är så himla lätt att vara läktarryttare. Johan skrev en så himla bra kommentar på facebook en gång " Jag anser att man inte ska ha för mycket åsikter innan man provat själv" Du är välkommen att komma och rida Valtyr om du vill så ska vi se hur det går, det kanske inte alls går lika bra som för mig. Han ser väldigt lätt och smidig ut men sanningen är att det krävs en jäkla massa ridning och teknik för att få till honom och jag har bara sett en enda människa rida honom riktigt snyggt och det är Johan.Det är ingen lätt häst och jag har fått kämpa hårt och än har vi inte kommit så långt som jag vill. Ridning är som ett konstverk, man lägger ner massor med tid, arbete och kärlek på det och om någon klagar på det man har utfört så tar det ända in i själen. Det här är mitt konstverk som jag jobbar på och det är som att nån kommer och skvätter ner hela tavlan man arbetat med med bara svart färg och säger att det här var inget bra. När jag googlar på Ingrid berntsdotter och islandshäst (vilket brukar resultera i tävlingsresultat om det finns några) kommer inte en enda träff upp, det är också ett lustigt sammanträffande att våra största hästbloggare heter ingrid skoog och nellie berntsson, så jag tror att du är någon annan fegis som sitter bakom ett påhittat nick. Om du har synpunkter på min ridning och att jag inte rider för de poängen jag säger så tycer jag du ska ringa till mig ch säga det personligen istället för att fegt sitta bakom ett påhittat nick eller så kan du ringa till någon av mina tränare. Jag förstår inte det roliga i att sitta och anonymt kasta skit på främmande människor. Som sagt ring gärna mig och säg vad du tycker och kom gärna och provrid valtyr, du kan få låna han en tävling så kan vi se vad du rider på för poäng själv.
raggsockornas.blogg.se

2013-10-01 @ 23:02:02
Postat av: ingrid

Nej det var inte snällt formulerat någonstans. Jag förstår att han är jäkligt svår att rida och jag skulle verkligen inte göra det bättre en vad du gör.. Sanningen är att jag antagligen varit för snabb att döma dig.. Och att jag egentligen är en smula avundsjuk för du rider väldigt bra.. Mitt namn är inte påhittat men jag har inte ens en egen häst och vågar inte tävla pga folk kommer döma mig.. Jag ber om ursäkt... Jag ska inte kommentera mer...

Svar: Man ska aldrig dömma människor innan man träffat dom eller bildat sig en egen uppfattning. Dina ord sårade väldigt mkt, men det är bra att du kan erkänna att du gjorde fel och be om ursäkt iaf. Jag vet människor som jag fått uppfattningen att de är dryga, hälsar inte på tävlingar osv men så har vi stött på varandra på nån kurs och börjat prata med varandra och det har visat sig att jag haft helt fel och det ha varit jätte fina människor. Ibland kan man verka stroppig eller kaxig fast man kanske inte alls är det, man kanske inte hälsar på alla man inte känner och man kanske är nervös och fokuserad på tävlingen mm. Samma med ridning man ska aldrig dömma hur någon rider eller säga att någon är dålig, det finns inga dåliga ryttare och hästar det finns bara ryttare och hästar med olika utbildning och alla är på sin väg mot sina mål. Tänk om jag skulle säga till barnen i ettan när jag har lektion med dom, fy vad dåliga ni är på matte, man måste stötta och uppmuntra och få eleverna att vilja fortsätta lära sig, de är inte dåliga de har bara mindre erfarenhet och är duktiga för sin nivå. Du får gärna kommentera om du är snäll och trevlig. Jag kanske inte har en chans mot Skulasson och dom bästa, men jag är bra för att vara jag och med tanke på den lilla erfarenheten jag har, med tanke på hur kort tid jag har hållt på så har vi utvecklats jätte mkt och kommit en bra bit på våran väg. Man ska inte jämföra med andra eller dömma andra utan jämföra sig med sig själv och sin egen utveckling, kanske är det motigt i början och man kanske känner att man inte hör hemma där men alla måste ju få chansen att börja någonstans.
raggsockornas.blogg.se

2013-10-02 @ 00:28:43
Postat av: Cornelia

Tycker du kan va kaxig om du vill :) ni e ju grymma..inte speciellt många som skulle våga ställa upp barbacka!! Visar ju enligt mej ett gott samspel mellan ryttare å häst!! <3

Svar: Tack <3
raggsockornas.blogg.se

2013-10-02 @ 08:52:28
Postat av: Zanna

Oh, den minns jag... fotade den tävlingen o var impad av att du faktiskt genomförde det =) Red du inte femgången barbacka också?

Svar: Jo det gjorde jag :P kanske har du nån bild kvar från den tävlingen, skulle vara så kul att se :)
raggsockornas.blogg.se

2013-10-02 @ 11:22:21 - http://zannasfoto.se
Postat av: Klara

Men snälla elinor sluta älta ...

Svar: Det här är min blogg och jag skriver om precis vad jag vill och passar det inte kan man låta bli och läsa. Har man inget bra att säga kan man håll tyst. Get a life please ;)
raggsockornas.blogg.se

2013-10-02 @ 22:08:38
Postat av: Elin G

Vad fan är fel på folk? Tänker på kommentarerna ovan. Dags att kolla upp IP-addresserna? Skulle inte bli förvånad om "Klara" och "Ingrid" skriver från samma. :)

Svar: Nej dom är olika, den ena från uppsala och den andra gick inte att hitta adressen på men det kn ju vara samma person som skriver typ hemma och i skolan eller nåt. Vet inte vilka dom är, men uppenbarligen någon/några som stör sig nåt otroligt på mig :/
raggsockornas.blogg.se

2013-10-03 @ 08:51:06
Postat av: Katharina

Klart som fan man måste få skryta lite! Det är ju sånna som du som ger oss andra motivation till att kämpa vidare med våra hästar!

Svar: Tack! <3
raggsockornas.blogg.se

2013-10-04 @ 16:42:42 - http://annakatharina.blogg.se
Postat av: Majsan

Skit i vad folk tycker!!! Kan dem inte bete sig så blocka dem! Jag håller inte alltid med i dina åsikter och alla håller inte med mig, MEN du har rätt att utrycka dig på ditt vis. Vill man inte läsa så får man ju strunta i det! Personligen gillar jag att läsa andras åsikter, det får mig att tänka till om mina egna! Keep it up girl!

2013-10-04 @ 19:26:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0