Det här med avelsbedömning!

2013-01-31
14:20:19
Att avelsbedömma hästar är rätt svårt och det är inte många som håller på med avelsvisning utan det är mest proffs. Det är ju därför de satsat i år på att ge utbildning till nya avelsvisare och det tycker jag är jätte bra för då tror jag att fler kommer våga satsa på det.
 
Själv har jag tjuvstartat lite och testat på det några gånger just för att jag vill lära mig och för att lära sig måste man ju börja någonstans hur jobbigt det än är att stå där bland alla proffs och känna sig liten, blyg och okunnig. Men det har faktiskt gått ganska bra för mig även om jag såklart fortfarande har en de att jobba på innan jag kan visa fram hästarnas bästa egenskaper för en bedömning.
 
Första hästen jag visade var ett 6 årigt sto, mamma övertygade och mutade mig för att jag skulle våga visa henne. Min mamma är bäst haha, det är alltid hon som får mig att göra saker som jag egentigen inte riktigt vågar. Utan henne hade jag aldrig börjat tävla ens och tänk vad jag hade missat då. Mitt självförtroende har väl aldrig varit det bästa och jag tror alltid att jag är minst och sämst och inte kan även om jag nu har börjat förstå att jag faktiskt kanske är ganska bra i alla fall. jag tittar alltid på startistorna och så säger jag men hjälp vilka duktiga ekipage jag har inte ens chans och så bir jag lika chockad varje gång jag kommer hem med fina poäng och rosätter.
 
Men åter till ämnet i alla fal, ett bra tips är att tävla en del innan man avelsvisar för på tävling får man veta lite vart man ligger och vad man behöver tänka på för att bli bättre. Tävling och avesbedömning är ganska olika, men det talar ändå lite om hur kvaliten på gångarterna är, är hästen ngt passtaktig tex så får man reda på det och om hästen är osäker får man chansen att träna utan att det är på ika stort allvar. Exteriörvisningen gick katastrof för mig, små detaljer i hur hästen står kan verkligen påverka jätte mycket i bedömningen så det är något jag behöver lära mig mer om. Ridningen gick ganska bra hon fick 7 för tölt och form och 8 för skritt, trav, galopp och spirit vilket jag tycker var helt okej för att vara min första visning och bara hade ridit hästen i ett par månader innan.
 
Nästa år var det Vatyrs tur, han var visad sen innan som 6 åring av en riktig avelsvisare med 8.20 ext och 7.84 på rid, 8 - 8.5 för det mesta på rid utom pass och trav där han hade 7.5. Exteriören gick lite bättre än när jag visade stoet, men han var lite tunn på grund av att han hade fått vassa kanter på tänderna så han hade fallit ur lite precis innan. Men han fick 7.83 på exteriören i alla fall. Ridningen gick bra tycker jag, det jag gör fel på beömning är att jag vill ha mer fräs och glömmer att rida så han blir lite lång ch flack i tölten och traven. På avelsbedömning vill man se mycket tempo, en del säger att det bara är rejs på avelsbedömningar och att de borde ändra bedömningen men det håler jag inte med om för att få till det bra krävs också samling och vi vill inte avla bort viljan på våra underbara hästar. För det är ju det som är så underbart med vår ras, att de är så lugna och har så bra temperament men ändå har så mycket fart i sig. Så bedömningarna är bra som de är tycker jag, det ända jag skulle vilja ändra på är att de borde ta bort faktorn på pass, eller åtminstone sänka den. Den påverkar så mycket och många fina fyrgångshästar får lågt just för att de inte har pass. Det är vad jag tycker i alla fall. Men samtidigt kan jag förstå att de vill bevara passen för det där hänger visst ihop enligt ny forskning, utan passgenen kan hästarna få svårare för tölten har det visat sig.
 
I alla fall tölten och traven blev lite rejsig och platt, det man vill se är både rymlighet och fart i gångarterna och det kräver sin teknik av ryttaren och styrka från hästens sida. Vi fick i alla fall 7.5 för tölt och trav och 8.5 för skritt, galopp, kort galopp, pass och spirit samt 8 för form, totalt 8.04 och det tycker jag var en helt ok bedömning för att vara min andra avelsbedömning.
 
Förra året gjorde jag ett nytt försök, då anlitade jag en tjej som är duktig på exteriörvisning för jag hoppades att han skulle gå in i klass1 totalt, men den bedömningen var lite konstig, det gick rätt dåligt för alla och jag vet inte riktigt vad det berodde på om det var underlaget eller vad det var? men det var det lägsta genomsnittet på bedömning nånsin. Han blev i alla fall högst bedömda 7 år och äldre och 3.e högst bedömda hingsten av alla på bedömningen så det var kul :) totalt fick han 7.77 så det var ju stambokspoäng, men dåligt om man jämför med tidigare bedömningar.
 
I år planerar jag att visa två hästar, Valtyr kommer nog visas om och så kommer jag visa ett eller eventuellt två 6 åriga ston och i år hoppas jag att jag ska lyckas rida både snabbt och flott och så ska jag ju gå den där avelsvisarutbildningen och det tror jag kommer bli otroligt roligt och lärorikt :)
 
 
 
Fina Vallen som har lärt mig så mycket :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0