Jag börjar med att svara!

2015-01-18
03:26:00
Så får mina bloggkompisar haka på om de vill ;)
 
hej! Skulle ni kunna ge tips och råd ang igångsättning av en häst som stått en längre tid? Hur ska man lägga upp det och hur lång tid anser ni varje "moment" ska ta? 
Tacksam för svar :)
 
Lite svår fråga, jag är så dålig på att komma ihåg hur lång tid allt brukar ta och jag går mycket på känsla. Saevar var ledig ca 3 månader i somras eftersom han hade ett sår och var svullen i ett ben och han hade en del ston han skulle betäcka.
 
Men jag brukar ha som regel att bara rida ute den första tiden, att rida på bana kräver en del styrka och balans och jag tycker att det blir lite för höga krav om man börjar med det för tidigt.
 
Jag satte igång han i september, första månaden var han oskodd och vi tog bara lugna turer mest skritt och lite trav ute ca 20 min ca 3 dagar i veckan. I oktober så hade han skor och jag började rida lite längre pass, mer trav och galopp och lite tölt 30-40 min ca 3-4 dagar i veckan. Inga krav på form utan bara ut och bygga kondis i skogen och det blev naturligt lite klättring i backar och sånt.
 
November började jag lägga in ridhuspass, korta ca 15-20 min mkt skrittpauser och med fokus på avslappning, hitta en trevlig arbetsform i tölt och trav samt hålla galoppen i hörnorna.
 
December fortfarande korta pass och mkt skrittpauser, men jobba med att ta i lite mer, samla upp lite mer i galoppen och lägga in volter och tempoväxlingar i galoppen.
 
Januari, nu har vi längt passen lite för att bli redo för tävling måste han orka lite längre rider ca 35 minuter i ridhus och ca 45-60 min i skogen, ibland blir det lugnare rundor om jag tycker han jobbat på bra och ibland rider vi ut på långritter, har blivit ett par såna de är väl på kanske 1.5 timme eller lite mer. Vi har även provat på passen några gånger. Sen får man ju gå mkt på känsla, hur hästen känns och vad den orkar :)
 
Målet är att han ska vara klar att starta femgång och A flokk april/maj nån gång och jag tror inte att det är helt orealistiskt faktiskt.
 
Här är en film från 5.e december,
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0