Svar på kommentar :)

2015-01-16
19:40:42
Roligt att ni är igång med bloggen igen! 
Skulle du kunna skriva vad du tycker om micklemtränset? Hur är det att rida bettlöst med i jämförelse med ett ex hack?
 
Tack :)
 
Jag är väldigt nöjd med micklemtränset, en jag känner köpte ett så jag fick prova hennes och mest skillnad märks på Frökk, hon var ganska känslig och het och ville gärna gå för hög i formen särskilt i tölten, med micklem tränset märkte jag stor skillnad hon blev mkt mer avslappnad och lyssnade bättre utan att bli hög eller stark. 
 
Saevar märker jag ingen större skillnad på han går bra med det mesta, men det är ju ett bekvämt och anatomiskt träns så varför inte använda det ändå när han går bra på det? :)
 
Geisli som är 4 år och inte kommit så långt i sin utbildning har fått ha det och jag upplever att det är ett bra träns för unghästar, det ligger stabilt och trycker inte någonstans.
 
Sen är det ju så att alla hästar fungerar med olika saker och man får prova sig fram lite, men jag tycker absolut att det är värt att testa :) Jag har inte ridit någon bettlöst med det än, jag har competitionmodellen så jag har bara den varianten där man kan knäppa tyglarna i nosdelen så det inverkar som ett sidepull vilket jag tycker är väldigt bra när man lär in hjälperna på en unghäst. Jag brukar aldrig börja med träns utan lär in allt bettlöst först. På multi varianten så finns det också något alternativ där man har som ett kors under ganacherna men jag tycker att det blir lite dubbla signaler när det trycker på både fram och baksida av hästens huvud? För mig räcker det med sidepullvarianten och så tycker jag competition tränset är snyggare då det har smalare remmar och ingen ring :)
 
På de lite mer välutbildade hästarna brukar jag rida med hacket när jag rider bettlöst, jag upplever att bettlöst är väldigt milt, de blir ofta lite mer okänsliga med bettlösa alternativ så jag tycker att hävstångseffekten är till en fördel, ett hack trycker ju också lite i nacken medan ett sidepull bara inverkar på nosdelen.
 
 
 Frökk utvecklade sin trav väldigt mkt efter att hon fick sitt micklem träns :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för svar 😊 får nog bli ett micklem!

2015-01-22 @ 19:48:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0