En bra sak med nya domarhandledningen!

2014-03-31
15:26:00
Fick islandshästen i brevlådan igår och läste om nya domarhandledningen och något jag tycker är bra att dom tittar mer på är utförandets korrekthet, att övergången görs på rätt ställe och att det inte blir missar. Förut har jag tex varit med om ekipage som gjort övergången alldeles för sent men så har de så himla flott gångart så att det väger upp ändå så kommer det inte vara nu.
 
Vet hästar i finalen som haft extremt snabb pass, men haft galoppinslag men fått högt ändå på grund av kvaliteten på passen. Jag personligen tycker det är en högre prestation att göra 3 fina passläggningar, hästen lägger sig i tid, ligger stadigt och saktar av på ett behagligt sätt än de här som rycker med huvudet galopperar ända in på långsidan och sen ligger i turbofart. eller hästen som rollar eller tom galopperar bitvis i hörnorna men får högt ändå för att den är tokflott i övrigt, då tycker jag hästen som kanske inte är lika flott men som faktiskt håller gångarten hela tiden presterat bättre.
 
På en dressyrtävling så tror jag inte att man kan börja galoppera i travökningen och sen får bra poäng eftersom den hade fin trav 2 tredjedelar av sträckan? Har man en miss så har man en miss liksom.
 
Ska bli spännande att tävla igen även om jag känner mig lite som en nybörjare som inte har helt koll längre :P Men jag tror inte det blir så farligt, jag har ju fått en del plus för god ridning så helt illa ska det väl inte vara :) Så gäller det att Frökk inte flippar ut också :P
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0