Debut i öppen klass!

2014-07-15
10:02:54
Då har jag och duktiga Frökk gjort debut i femgång. 5.0-5.5 och lite 6 or här och där på tölt trav skritt och galopp och mellan 2-4 på passen, vi fokuserade bara på att lägga på rätt plats ligga stadigt hela vägen och göra bra avsaktningar gasar gör vi när hon är säker och allt sitter. Hon var jätte duktig och la sig alla 3 gångerna. Detta räckte till en 2.a plats i uttagningen :) jag tror det kan bli riktigt bra sen när hon har bättre balans och kan få lov till att gå så fort som hon vill. 

Tyvärr hade hon lyckats bita sig, vi tog ju bort vargtänder för ett tag sen och hon har varit lite tjafsig, detta är bra nu men jag tror det är något gammalt som inte läkt helt Som tur är hade jag hacket med och fick byta till öppen klass i tölt också för man får ju inte rida på hack i lätt klass. Vi har tränat lös tygel en gång hemma och då i ridhus och lite grann längs vägen på uppvärmningen inför klassen bara och så in på banan för T2 debut utan bett och utan tygelkontakt. Valfria och korta gick bra sen på lös tygel gick hon bra på lös tygel bitvis och bitvis fick jag korrigera för att det inte skulle gå för snabbt. Men vi kom på en 3.e plats i alla fall :) det trodde jag inte. Det är nog dags att skippa lätt klasserna även i tölten för det går ju rätt bra även i öppen klass :) 

På söndagen var det A final i femgång, Frökk var jätte duktig och vi behöll vår 2.a plats trots ganska låga passpoäng. Som sagt säkerhet före fart och dessutom red vi bettlöst vilket vi aldrig gjort i pass förut. Jag tycker hon är så himla duktig som efter så kort tids träning och så få passläggningar går in på en 2.a plats på sin första start :) och hon tycker att det är så himla kul också. 

Nu laddar vi om till Gaedinga kval, den här gången i femgång, jag räknar inte med att kvala, men det vore jätte kul om jag och Agnes fick med oss varsin häst till SM i Romme :) 




Kommentarer
Postat av: Anonym

Grattis! 😊

2014-07-15 @ 20:02:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0