Exteriörkurs med Nina!

2013-09-29
18:43:00
Har varit iväg på en 2 dagars exteriörkurs med Nina B som är avelsdomare och som även var med och arrangerade avelsvisarkursen som jag gått i år. Avesvisarkursen var verkligen rolig, hade kunnat fortsätta hur länge som helst haha ;) Blev i alla fall jätte glad när jag såg att hon skulle ha en kurs om hästens exteriör och dess betydelse för gångarterna inte så långt från mig för jag tycker att det är jätte intressant md exteriör plus att jag fick chansen att träna lite mer på att exteriörbedömma samt att jag fick en ridlektion sista dagen :)
 
Egentligen skulle jag ha haft med mig Krás om vi varit lite osäkra på om vi ska sälja eller inte då jag haft lite tankar om att kanske visa henne, men vi hittade en så bra köpare till henne så hon hann bli såld innan kursen. Dom köpte även Náttgjóla som var en av mina första hästar en gång i tiden. Det kändes lite sorgligt hon är 19 år och har växt upp här, men man kan inte spara alla tyvärr och hon var lite för het för barnen som rider här. Men hon kommer få ett toppen hem :)
 
Tillbaka till ämnet, Lilla Bogatyr 5 år fick följa med istället och det gick över förväntan, han skötte sig jätte bra och det visade sig att han var en rätt stilig herre, men vi kommer till det sen...
 
Först hade vi en föreläsning på ca 3 timmar där Nina berättade om exteriör, hur de ska vara byggda och om olika avvikelser och om hur exteriören påverkar hästens gångarter, vi tittade på lite filmer och fick se flotta hästar från landsmot, det var jätte kul att få se bland annat Rökkvi frá Haurlaugsstödum som är Gideons morfar och Keilir frá Midsitja som är Frökks morfar in action :)
 
Efter lunchen skulle vi bedömma allas hästar och se och klämma och diskutera om hur de såg ut i förhållande till standarden, man lärde sig verkligen jätte mycket och det var otroligt intressant.
 
Bogatyr fick. Huvud 7,5, stora öppna ögon, Hals, manke, bog. 8.0 välrest, liggande bogar, hög manke, Rygg och kors 8.0 + välmusklad rygg, välformat kors, välmusklat kors, proportioner 7,5+ spolformad kropp, Benkvalitet 8.5 välmarkerade senor, kraftiga senor, torra senor, Benställning 7.5 Hovar 7.5 breda hovar, bra stråle, flata sulor, man och svans 6.5 vilket gav en total på 7.78 :)
 
Sen fick jag släppa honom lös i padocken och det tyckte han var jätte skoj så han biffa upp sig, drog upp svansen och flög fram i trav haha, väldigt tjusig va han, fick omdömmet Mkt bra steglängd, sväv och takt i trav, ok galopp, några steg tölt, välrest, 5-gångstyp.
 
Nästa dag red jag en lektion för Nina och han var jätte duktig, han är så himla rolig att jobba med så pigg och glad och med på allt :) Fick även lite kommentarer för gångarterna riden, Tölt, bra aktion, smidig, Trav bra takt, stora rörelser, galopp, bra tempo, bra aktion, vilja och lynna (spirit) mycket vilja, samarbetsvillig, skritt, bra takt.
 
 
Så här fin trodde jag inte han skulle bli för ett par månader sen :)
 
En liten film från slutet av lektionen :)

Kommentarer
Postat av: Rebecca

fin :D

2013-09-29 @ 19:49:44 - http://rebmj.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0