Några tänkvärda ord från Kyra!

2013-07-30
19:58:24
Hittade detta på en sida på facebook och ville dela med mig till er, jag tycker att det var bra sagt och värt att tänka på.
 
Några av Kyras guldkorn om ridning
•Se din ridning som en verktygslåda där du kan fylla på med nya verktyg. Om man har en skruv och en hammare så kan man banka in skruven med hammaren, men det blir aldrig lika bra som om man använde en skruvmejsel. Men släng inte bort ­hammaren. Själv kommer jag ofta på saker som jag glömt bort ett tag och får ­användning för igen.
•En bra ryttare lever på ett litet antal bra steg och bygger vidare på dem. Hon glömmer de dåliga sakerna. Oerfarna ryttare tänker mest på det som inte är bra.
•Det finns många vägar upp på berget, men utsikten är densamma från toppen.
•Belöna hästen omedelbart. Den har kortare minne än en hund, bara tre sekunder.
•En häst fungerar bara optimalt i 45 minuter.
•Arbeta aldrig en häst tills den tröttnar, särskilt inte en ung häst.
•Gör en sak i taget när du tränar hemma, piruett en dag och travarbete en annan dag, så att du har tid att göra varje sak med kvalitet.
•Relationen mellan häst och ryttare är lite som ett äktenskap. Du måste hitta hästar du kan arbeta med.
•Var alltid ärlig. Du kan inte ljuga för din häst, tränare eller domare i dressyr. Om du bara kan göra något en av tio gånger hemma, så vet du att du måste ha tur på tävlingen – och vi har inte alltid tur.
•Varje gång ryttaren använder en hand eller en skänkel måste hästen reagera. Även ett dåligt svar är bättre än inget svar alls.
•Håll bra saker bra och tjata inte om dåliga saker, men bortse inte från dem heller.
•Med vissa hästar är jag lika glad för en 6:a som jag skulle vara för en 10:a på en annan häst. Fortsätt med en stark 6:a tills domarna börjar ge en liten 7:a istället för att försöka övermanna hästen så att du i slutändan får en 4:a.
•När du har haft en bra ritt ska du se till att skriva ner några anteckningar om hur det kändes.
•Om du alltid gör vad du alltid gjort, får du alltid det du alltid har. Om du inte är nöjd med vad du får, måste du ändra vad du gör.
 
 
Längtar tills jag får rida min svarta igen :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0