Rambo micklem träns

2013-02-28
22:17:00
Jag har aldrig trott att det spelar så stor roll vad man har för träns, visst rätt nosgrimma är jätte viktigt. Men ändå att  det inte gör så stor skillnad om man rider tex remont, med de nya anatomiska tränsen. Islandshäst tränsen har ju ändå väldigt lite remmar, tillskillnad från andra träns. Länge hade jag tänkt köpta ett micklem träns, men drog ut på det hela väldigt länge. Jag trodde verkligen inte att det skulle bli så stor skillnad, och då kändes det som att slänga 1500 :- i sjön på något som inte ändå funkar.
 
Men när jag började rida igång Örn efter operationen i höstas så sagt och gjort beställde jag hem tränset. Det är nog det bästa köp jag gjort ( förutom Örn då ;p  ) , nu mer rider jag endast på det, och ett elliptical roller bett, från bomberbett. 
 
Jag kan tillägga att jag länge haft problem med Örns mun, han klapprar med tänderna och biter sig insidan av läpparna. Jag har testat att byta bett ofta, rida på en massa olika träns, men inget har riktigt hjälpt mig. Jag fick helt enkelt acceptera det hela. Tills jag köpte micklem tränset. Jag tror att Örn älskar det minst lika mycket
som jag, om inte mer.
 
 
 
I Jannuari blev det dags för den årliga kontrollen av munnen och tänderna, Örn har inte varit så vacker i munnen om jag så säger, bitmären från när han klapprar med tänderna osv. Nu fanns det inga bitmärken, inga blåmärken, utan han såg jätte fin ut i munnen, så det jag känner är alltså rätt. Örn blir mycket mer tillfreds på detta träns, han håller sig lugn i formen, utan att klappra allt för mycket på tänderna. 
 
Rambo micklem tränset jag har är competition modellen, till den medföljer ett par gummityglar, och clips som du kan fästa bettet i nosgrimman om du behöver extra stöd, jag använder mig dock inte av clipsen, tycker jag får tillräckligt stöd ändå. Men tror det hade varit välbehövt åt det en unghäst. Tränset finns även i en till modell, multibridel till den modellen följer det med bettlösa alltenetiv , clips, på nosgrimman sitter det fast en kapson ring.
 
Jag kan rida bettlöst på mitt träns också trots jag inte har fått med de bettlösa alltenatven, så vill jag är det bara till att koppla lös bettet och fästa tyglarna i ringen närmast nosgrimman, så blir det lite som en sidepull.
 
Detta träns är för en som missat ett anatomiskt utformat, det är utformat för hästen välbefinnande. Trycker inte på några känsliga nervbanor och ligger just ovanför det känsliga nosbenet. Käkremmen slutar även precis vart de bakretänderna slutar, därmed trycker det inte heller på några tänder.
 
Jag kan bara göra en sak, REKOMENDERA DET STARKT !!
 
 

Kommentarer
Postat av: MalinS

Håller verkligen med!
Älskar mitt Micklemträns! (Jag har multibridle-varianten)

2013-03-06 @ 15:21:35 - http://www.malinweb.se/blogg
Postat av: Eva Lotta

Vilken storlek har du på Micklemtränset? Har provat ett cob och precis som man ser på din bild får man ha sidstycket ganska högt och käkremmen sitter tight. Ditt verkar dock fungera väldigt bra med höjden på nosremmen!!
Så åter till frågan, vilken storlek är det du har?

Svar: Jag har cob, hört att vissa fått beställa längre remmar till bettet så att det blir rätt inställt men på mina funkar det :)
raggsockornas.blogg.se

2015-03-10 @ 00:36:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0