Nu vet jag nog vad som hände på SM

2013-08-30
13:35:34
Nu har jag nog med ganska stor sannorlikhet en förklaring till vad som plötsligt hände med Vallen på SM. Vallen är också heltokigt skodd visade det sig idag, det kan inte vara lätt att röra sig i balans med hovar som är mkt högre på utsidan än insidan. Första gången så skodde hovslagaren på en annan duktig hovslagares skoning och jag bad honom att inte ändra för mkt eftersom han gick väldigt bra på den (som jag bytte från på grund av att den höll till ganska långt bort och det var bökigt att åka dit) andra gången skodde han max en vecka innan SM. Det kan vara förklaringen till att han varit så fin hela säsongen och plötsligt går helkonstigt precis innan och under SM, för det är väldigt märkligt att han går stadigt på 6-7 på tölt och 5.5-6.5 för trav hela säsongen och sen på SM går han plötsligt för 4.5. Krás skor satt också snett och Frökk var helt galet skodd på ena framhoven där ena trakten var högre än den andra och skon var helt vriden. Skönt att jag nu hittat en nogrann och utbildad hovslagare som vet vad den gör och tur att jag gick avelskurs med Frökk så att hovarna kollades ordentligt vid exteriörbedömningen. Jag skäms över att jag inte kollat nogrannare själv, men man litar ju på att en hovslagare an det där. Han borde betala tillbaka för alla galna skoningar han har gjort  När jag frågade om han hade utbildning sa han bara att han skott i 40 år. Jaja vi kommer tillbaka till våren igen  Nu ska han få vila ett tag till sen ska jag kolla tänderna igen innan jag sätter bett i munnen och sen tänkte jag faktiskt köra in honom, Jag tror att körning är en jätte bra omväxling i träningen och ett bra sätt att motionera honom utan att han behöver ha ryttare på ryggen, sen håller vi igång med körning ett tag innan vi börjar rida som vanligt igen till vintern. Saknar min fina Vallegubbe <3 men jag tror att det är bra att dom får ledigt ordentligt och vila upp sig samt läka ut eventuella småskador vissa perioder när man kommit upp i så pass hög nivå. Jag tror att det blir jobbigt för dom att tränas på den nivån året om så en ordentlig vila och sen lugn träning ett tag för att sedan komma tillbaka och prestera på topp igen till våren tror jag är ett bra upplägg faktiskt.
 
 
Vad tror ni kommer Vallen gilla att springa framför vagnen? :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0